Ur livet som lillasyster

Direktlänk till inlägg 11 september 2008

Missförstånd, hej missförstånd

Av easterbunny - 11 september 2008 20:44


Ååååh så mycket saker som blir helt missförstått när jag inte talar ett språk som hela världen tycks prata! (Nåja, hela LANDET tycks ju prata det men konstigt vore det ju annars!)

Jag fick fisk till middag.

Yolanda kom hem med en FISK. Här snackar vi grå fisk med ögon och fjäll. Det syntes att det var en fisk.

-Inte som de packeterade laxarna som vi köper hemma på ICA utan den här såg ut som att efter lite hjärt-lung-räddning skulle den kunna simma igen.

Hon dränkte den i salt och stoppade in den i ugnen - voilá! Klart.

När jag smakade på den så smakade den torsk.

Torsk?

Torsken är fridlyst hemma i sverige, så mycket vet jag, men tydligen inte här nere i spanien?


Stackars fisk, tänkte jag medans hon dränkte den i salt, vilket öde att bli någons mat.


Något som upprör mig varje gång jag ser det, och vid det här laget har jag sett det MÅNGA GÅNGER, är alla kuperade hundar! EN HUND FÖDDES MED EN SVANS DÄRFÖR ATT DEN ÄR MENAD ATT HA EN SVANS! Jag tror inte att hundarna har ont nu, eftersom det var så längesen de blev av med svansen -de har lärt sig leva utan den.. Men jag kan inte sluta fundera på om det är som när en människa berättar att hon fått amputera ett ben tex? Finns det några fantomsmärtor? Känner hundarna nånsin att det är något som saknas?

Stackars små svanslösa hundar.. Hundar ska ha svans! Sådeså.


Varje dag missförstår jag Yolanda. Men inte så att det handlar om stora grejor utan det är bara det att det psykar mig till döds. JAG ÄR SÅ DÅÅÅLIIIIIIIG vill jag skrika men samtidigt talar mitt förnuft till mig och säger "Sofie, hur skulle du kunna tala flytande spanska som bott i sverige hela ditt liv?"

 Jag förstår inte varför jag ska sätta dessa krav på mig själv. Jag är inte en idiot bara för att jag inte förstår allt hon säger...


Jag är tvilling, likamed dubbelnatur.

Jag är en dubbelnatur! Mitt förnuft är starkt och talar till mig hela tiden och säger "Var nöjd för det du åstadkommit!", "Spela roll hur produkten blir, det viktigaste är att leva", "Ha roligt medans du kan!"

Jag är en typiskt person som vid äldre ålder kommer att råda andra att "Komihåg att leva! Det du presterar på papper är inte det viktigaste i livet."

Idag satt jag på min säng och började gråta över prestationsångest! JAG i mitt arma lilla huvud satt och kom på krav att sätta på mig själv.

Jag tryckte ner mig själv för att jag inte hann läsa ut en bok på 200 sidor tillräckligt snabbt! Jäkla idiot. Ta den tid du behöver, saker och ting löser sig!


Ingen tycker om någon som presterat bra och ändå säger sig vara missnöjd. Jag vet. Det är absolut inte rättvist för dem som har det svårt i skolan att en som jag, en idiot som jag, sitter och grämer mig för att jag i MINA ÖGON inte är tillräcklig.

Men jag kan inte hjälpa att känna mig besviken för det där JÄVLA G-et som jag har i mitt betyg. JAG HATAR MIG SJÄLV för det där sabla G-et. Det är inte ens ett VG, som även det är för lågt, utan ett G!

Det är ett betyg i matematik B, jag har inget intresse utav matematik. Jag har så jag klarar mig. Jag har aldrig funderat på att JOBBA med något där matte är ett måste, så VARFÖR bryr jag mig?

-Jo, det är en nål i ögat på mig. Mitt dumma blinda öga.


Ingen, kanske få,

klarar att få MVG i alla ämnen. Varför tror JAG att jag skulle kunna prestera det? Det är som att jag skulle begära av mig själv att kunna göra en trip till månen helt själv. -Var finns det roliga i det?


Mina betyg är bra, jag borde vara nöjd. När någon frågar mig "Har du bra betyg?" så ska jag försöka börja svara "Jag är nöjd med mina betyg."

Det är det enda som betyder något egentligen.


Nu måste jag bara lära mig att vara nöjd.. det kommer.. det SKA gå..

Någon tvekan om att jag är schitzofren nu?


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av easterbunny - 22 oktober 2009 21:02


     Jag har inte varit här på jättelänge! Det var trevligt att komma tillbaka och upptäcka att stället verkligen förändrats - till det bättre! :) Jag är lite besviken på blogg.se för nu på slutet har det blivit så svårt att ta sig in. Det vill...

Av easterbunny - 8 februari 2009 18:05

  Nu är ni varmt välkomna till min nya bloggadress! www.sojf.blogg.se   VÄLKOMNA, VÄLKOMNA! ...

Av easterbunny - 2 februari 2009 18:22

  Doris är ju störtfin! =)    Idag har det varit fullt med intriger inom hemmets fyra väggar. SIMSON började med att jaga Doris! *alla drar åt sej andan* och när jag gick efter Simson och skulle bråka på honom "Dumma Simson!" så såg jag att han hade...

Av easterbunny - 2 februari 2009 10:23

  Rackarns! Det ringde en trevlig sjuksköterska från min vårdcentral som sa att de hade en tid för vaccination IDAG! HURRA, tänkte jag, då får jag det bortgjort!   Men nehe, så enkelt var det inte. På frågan "du är väl inte förkyld?" svarar jag "öh...

Presentation

Omröstning

Vilket ämne borde jag skriva mer om i min blogg?
 Familj, vänner
 Mina djur, djur i allmänhet
 Studier
 Framtidsplaner
 Mina intressen/Fritid
 Livssyn
 Hypokondri, pedant(ism), hygien-noja :D
 Fortsätt som du gör nu*

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23
24
25 26 27 28
29 30
<<< September 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards